Visszhang : 026 - Kedvtelés, közösségi tevékenység,varázslat (2006/6)
026 - Kedvtelés, közösségi tevékenység,varázslat (2006/6)
Kedvtelés, közösségi tevékenység,varázslat
Gondolatok a VIII. Egressy Béni színjátszó találkozó után
Talán így lehetne jellemezni az idei, immár a VIII. Egressy Béni Országos színjátszó Fesztiválon bemutatkozó csoportok produkcióit. Vannak amatőr színjátszóink, akik komolyabb szereplési tapasztalatok és képzett csoportvezető nélkül, csupán a társaságban kellemesen eltöltött estékért vállalnak szerepet a társasági életet betöltő falusi amatőr színjátszó csoportokban. Másokat az egyre növekvő nyelvi asszimiláció feltartóztatásának illúziója késztet ilyen munkára. Az idei színjátszó fesztivál azonban felvonultatott néhány olyan amatőr színjátszó együttest is, kiknél a világot jelentő deszkákon való szereplés túlmutat a kosztümös alkalmi kedélyeskedésen, s valójában a színjátszás avatott dramaturgiája, kimunkált színészi játéka, ötletes rendezői akcióteremtése, frappáns díszletei és jelmezei már szakmai szempontból is megfelelnek a színházcsinálás komolyabb kritériumainak.
A már hagyományosan Szepsiben és Buzitán megrendezésre kerülő fesztivál sajátosan bensőséges hangulata elfeledteti a játszókkal és nézőkkel egyaránt, hogy valójában egyik hely sem alkalmas egy ilyen rendezvény megszervezésére. A szepsi kultúrház színházterme az elmúlt rendszer jegyeit és sajátosságait viselimagán, a kultúrházak sorában ugyan újnak számító, de alaposan túlméretezett buzitai színházterem építői viszont megfeledkeztek a korszerű színháztechnikáról. A felvidéki magyarságnak talán már erénnyé emelkedett tulajdonsága a szolgalelkű alkalmazkodni tudás, a mostoha körülmények és komisz feltételek melletti alkotni tudás. Úgy tűnik, s ezt teljességgel bizonyították az idén bemutatkozó csoportok, hogy amatőr színjátszó mozgalmunk fejlődését nem tudják követni a fesztiváloknak otthont adók az alkalmasabb feltételek biztosításával. Itt elsősorban a variabilis színházi térre, a nélkülözhetetlen világítóparkra és a szükséges hangosító eszközökre gondolok. Nyilván egy ilyen amatőr színjátszó fesztivál szervezői nem felelhetnek meg a legkorszerűbb és legigényesebb elvárásoknak, s különösképpen, ha nemzetiségi fesztiválról van szó, ahol többségében falusi színjátszó csoportok szerepelnek.
A kezdetben falusi színjátszó fesztiválnak induló rendezvény versenyszabálya és értékelési kritériumai évente apró változásokon mentek keresztül, és sajnos máig sem tisztázottak a fesztiválra való benevezés feltételei, a versenykategóriák szabályai, és azok pontosan meghatározott kritériumai. Jó volna ebben is végérvényesen rendet teremteni, de ehhez értő szakemberekkel működő módszertani intézmény kellene. Valaha ilyenek voltak a Pozsonyi Népművelési Intézet Nemzetiségi Osztályának színházi szakreferensei, s emlékezetemben él, hogy az egykori Csemadok Központi Bizottsága népes apparátusának a színjátszó mozgalmat felügyelő módszertani dolgozója is volt.
Amatőr művészeti mozgalmunk szeletenként, akár az előadóművészet, akár a folklór, de a kórusmozgalom vagy hagyományőrzők területén is, szaktanácsadás, módszertani segédanyagok hiányában, csupán autódidakta módon viszik vásárra a bőrüket a minisztériumi támogatásból vagy egyéb alapítványi pénzekből rendezett seregszemléken. Háttérmunkára, felkészítésre egyáltalán nem vagy csak nagyon kevés pénz jut. Igaz, az idén először valósították meg a fesztiválra jelentkező csoportok válogatását a szervezők. Boda Ferencnek, a fesztivál igazgatójának igérete szerint ez már ezentúl mindig így lesz. Erre óhatatlanul nagy szükség van, hisz több csoportnál a válogatás során nyújtott tanácsadás hasznosnak és eredményesnek bizonyult. Ez a megállapítás egyaránt vonatkozik a nemesócsai NEFISZ-re, a galántai gimnazistákra, a csécsi hagyományőrzőkre, de az idei verseny fődíjasára, a királyhelmeci Bodrogközi Színjátszó Csoportra is. Amatőr színjátszó mozgalmunkban nevelkedett zsüritagként elmondhatom, öröm volt látni, hogy a csoport tagok érdeklődéssel nézték meg egymás produkcióit, s biztató jel az is, hogy az előadásokat követő szakmai értékelések iránt is évről-évre élénkebb érdeklődés mutatkozik, s nem csupán a csoportvezetők, de az együttesek szereplői részéről is. Az egyes előadások részletes értékelésére ebben az írásban nem bocsátkozom, hisz a résztvevő csoportok száma miatt, mely a vendégegyüttesekkel együtt 16 volt, csak távirati stílusban tehetném.
A legjobb produkciók azonban említést érdemelnek, s el kell azt is mondani, hogy ezek rendezői színházi alapismeretekkel felvértezett, szakmailag képzett emberek, s szinte kivétel nélkül érvényes, hogy a siker több éves folyamatos munka eredménye. A jó darabválasztásal, a játszók képességeinek ismeretével, s az ebből következő legtalálóbb szereposztással, érett színészi teljesítményeket produkálva jutottak el munkájuk kiérdemelt elismeréséhez. S hogy az idén kik voltak ezek? A királyhelmeci Bodrogközi Színjátszó Csoport, akik Schwajda György Csoda című tragikomédiáját adták elő Illésné Popália Irén rendezésében. S hogy valóban kiemelkedő teljesítményt nyújtottak, azt mi sem bizonyítja jobban, minthogy ennek a csoportnak a tagjai, Eperjessy Mária a legjobb női alakítás, Papp Ferdinánd pedig a legjobb férfi alakítás díját kapta. Valódi színházi élményben volt részük azoknak is, akik a Nánai Színjátszó Csoport által feledésbe merült színpadi szerző, Herczeg Ferenc Majomszínház című komédiájának ma is aktuális gondolatait fedezték fel mindnyájunk számára. A csoport nívódíjat, Juhász Mária a legjobb rendezésért járó díjat, az együttes fiatal tagja, Kontra Mónika pedig a legígéretesebb tehetség díját kapta. Élményszámba ment az őrsújfalusi ÉS?! Színház ismeretlen francia szerzők pajzán bohózatai, Szabó Csilla rendezésében. Bizakodásra ad okot, hogy felmenőben van középiskoláink diákszínjátszása is, s ugyancsak öröm volt látni a nemesócsai fiatalokat, akik Illyés Gyula Tűvétevők komédiájával remekeltek. Csorba István rendező tudatos műhelymunkája magabiztosságot ad ifjú amatőr színészeinek.